Wat goede klantenservice is, bepaalt de klant uiteindelijk natuurlijk zelf. Want wat de ene klant als zeer storend ervaart, kan de andere klant niets schelen.

Acht tips om goede service te verlenen.

1. De klant heeft niet altijd gelijk
Echter, het is niet interessant of de klant gelijk heeft of niet. Zorg ervoor dat zijn klacht zo snel mogelijk wordt afgehandeld.

2. Service verlenen gebeurt als de klant erom vraagt
Ook al heb je een vermoeiende week achter de rug, toch sta je de klant monter te woord.

3. De klant heeft recht op een goede behandeling
Het boeit de klant volstrekt niet welke excuses je kunt aanvoeren voor het niet belangstellend zijn, hij mag verwachten dat hij goed wordt behandeld.

4. Verantwoordelijkheden niet doorschuiven
Je antwoordt nooit: “Dit valt niet onder mijn verantwoordelijkheid”. Wees de klant behulpzaam en lever een bijdrage aan de oplossing.

5. Doe wat u toezegt
Neem met de klant door wat je gaat doen om zijn klacht te verhelpen. De klant brengt meer begrip op als hij weet in welke fase de oplossing van zijn probleem is.

6. Toon belangstelling
Laat de klant voelen dat je interesse hebt en zorg bijvoorbeeld dat je op de hoogte bent van zijn nieuwste producten of van de laatste ontwikkelingen in de branche.

7. Wat privé is, blijft privé
Over persoonlijke of vertrouwelijke zaken spreken, komt niet professioneel over. Bovendien zal de klant zich wellicht afvragen hoe hij over de tong gaat.

8. Denk aan de toekomst van de klant
Wacht niet totdat de klant met een nieuw probleem bij je op de stoep staat, maar anticipeer hier op. Speel flexibel in op de specifieke wensen van de klant.

Meer tips nodig? Ripples Business Development denkt graag met je mee!