In het Guiness Book of Records staat Joe Girard als meest succesvolle autoverkoper.

Al 25 jaar is hij met pensioen, maar hij geeft nog dagelijks lezingen hoe je auto moet verkopen. Daarnaast schreef hij bestsellers als ‘How to sell anything to anybody’ en ‘How to close every sale’. In vijftien jaar tijd verkocht hij maar liefst dertienduizend auto’s. Dat zijn er 900 per jaar!

Naast een enorm charisma en werklust, komt het er simpel weg op neer: aandacht voor de klant! Daarnaast zijn zijn zes ‘gouden’ tips in iedere branche toepasbaar. Het lijken open deuren, maar ik zie in de dagelijkse praktijk (als ik bijvoorbeeld een winkel bezoek) dat het voor ‘verkopers’ niet altijd vanzelfsprekend is, om klantgericht te werk te gaan.  En daardoor maken ze het gecompliceerder dan nodig.

Joe’s zes tips:

1) Zorg voor klanten, geef ze een goed product, een goede prijs, behandel ze zoals je een vriend zou behandelen en houd contact

2) Mensen doen graag zaken met iemand die ze aardig vinden. Bouw een relatie op met je klant, wees geïnteresseerd in je klanten en hun gezin en werk continu aan het uitbouwen van het vertrouwen

3) Elke klant heeft 250 mensen in zijn invloedssfeer. Als je één klant gelukkig maakt, heb je daarmee toegang tot een potentieel van 250. Een klant die een andere klant bij Girard aanbracht, kreeg een diner aangeboden

4) Mensen zijn vaak bang om beslissingen te nemen en hebben dan de behoefte om ‘er nog eens over na te denken’. Overtuig ze dat het nu tijd is om een beslissing te nemen

5) Joe had een kaal kantoor: geen foto’s aan de muur, geen rotzooi op het bureau. Girard wilde dat klanten alleen aan de auto dacht die ze van hem gingen kopen

6) Onderzoek gaat ervan uit dat je tenminste één keer per negentig dagen (vier keer per jaar) contact met je klant moet hebben. Girard deed het elke maand. Zijn motto was ‘I like you, Joe Girard’