Kent u het Gewoon is Gek Genoeg (GiGG) Syndroom? Veelal sluipt het de organisatie binnen en dringt door in de genen van alle afdelingen en voordat u het weet komt u er niet meer van af. Het werkt als een heus virus; de kwetsbaren zijn als eerste de klos maar nemen de rest al snel mee.

Het is dan wel geen medische aandoening maar het gedraagt zich wel een ziekte en heeft veel gelijkenissen:

  • het is besmettelijk;
  • het heeft zichtbare symptomen (saaiheid, nalatigheid en onachtzaamheid);
  • het heeft een negatief effect op anderen;
  • het brengt je niet verder in je leven.

Het GiGG Syndroom veroorzaakt dat uw organisatie geen mooie innovatieve producten/diensten maakt maar: saaie dingen. Het virus verleid medewerkers oplossingen te vinden die voldoen maar, geen memorabele belevenis veroorzaken bij uw klant. Het zal de medewerker doen besluiten om de minimale werkzaamheden te verrichten dat geen risico met zich meebrengt, dat hen een veilige positie geeft. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.

Uw klanten/gasten herkennen het syndroom
Uw klanten weten een GiGG syndroom eenvoudig te herkennen. Bij elk klantcontact doen zij een ervaring op die de symptomen versterken en uiteindelijk uw waardevolle klantrelatie verzwakken. Al snel zullen uw klanten een gezond alternatief vinden die hen wel op een juiste wijze weten te verassen en de behoeften op een mooie en leuke manier weten in te vullen. De gevolgen van het symptoom zijn derhalve dan ook desastreus.

HELP! Mijn organisatie vertoond de eerste symptomen!
Er is een vaccin maar het is geen eenvoudige weg. Het is een oplossing die veel vergt van de organisatie en vraagt een commitment van alle medewerkers (met name het management) en hard werken. Eerste verbeteringen zullen snel zichtbaar zijn, maar om er helemaal vanaf te komen zal er hard gewerkt moeten worden aan passie & enthousiasme waarbij de klant belevenis als belangrijke uitgangspunt moet worden beschouwd.