The customer rules! Een uitspraak die je veel hoort in het media landschap; het merk is niet meer van de marketeers maar van de gebruikers/consumenten (of misschien zelfs wel “wannabee consument”). En soms zijn het enthousiaste fans van een merk of organisatie. En het kan zomaar zijn dat deze gelijkstemmigen zich als community ontwikkelen. In de Superpomoter gedachtengang probeer je gebruik te maken van deze enthousiaste groep en ze te helpen hun enthousiasme te delen. Wat hebben organisaties nu al gedaan met deze initiatieven? Een aantal voorbeelden:
1. Pink Ribbon, een Hyves pagina als startpunt
2. Dacia, de start van een Superpromoter
3. KLM, de overname van het @klm Twitter account
Pink Ribbon
Pink Ribbon werft vriendinnen via social media. Maar voordat deze strategie vorm kreeg bestond er al een succesvolle  Hyves pagina opgezet door een Superpromoter. Pink Ribbon heeft gebruik gemaakt van deze  succesvolle Hyves pagina en deze geïntegreerd n een complete social media strategie. Pink Ribbon wordt bijgestaan door Antal de Waij (Engagemenet Media) en heeft de strategie verder ontwikkeld met alle nodige acties op social media gebied.
Dacia
De absolute Superpromoter van Dacia is Ger Nijkamp. Hij was op zoek naar een nieuwe auto en was gecharmeerd van de Dacia. Dit was in de periode dat Dacia nog niet op de markt was in Nederland, maar wel aangekondigd. Ger ging zoveel mogelijk informatie verzamelen over het merk en over het type auto dat naar Nederland zou komen. Alle informatie zette hij op een Blog en al snel werd de blog de kennis- en belevingssite van Dacia. Openingen van showrooms, veilingen van Dacia attributen voor de “Daciasisten”. Al snel had had hij een groot aantal volgers. Dit bleef niet alleen online, hij organiseerde de Daciadag waar maar liefst 10% van alle Dacia rijders kwam opdagen. Dit aantal steeg zo enorm, dan kon niet onopgemerkt blijven bij Dacia Nederland (onderdeel van Renault). Ger Nijkamp werd dan ook omarmd door Dacia aangezien Nederlandse marktaandeel met 30% harder groeide dan in enig ander land. Nederland was dan het enige land met een dergelijke Comnunity, en dit zou bij hebben gedragen aan het positieve resultaat. Helaas hebben beide partijen elkaar niet kunnen vinden in de verdere samenwerking. Dit resulteerde in het stopzetten van de blog.
KLM
Een Superpromoter van KLM is Tim van Waard. Hij zette het Twitteraccount op met de naam @KLM een paar jaar geleden. Dit bleek zo enorm succesvol dat hij in een mum van tijd 2000 followers had. Inmiddels zag KLM het succes in van Twitter en nam het account van Tim over. KLM zet hun eigen Superpromoter Tim nog regelmatig in de watten onder andere met de KLM Surprise actie.

Veel organisaties ontdekken de mogelijkheden en kracht van social media, maar ontdekken ook dat hun eigen klanten de initiatieven al eerder opgestart hebben. In bovenstaande voorbeelden hebben Superpromoters hun enthousiasme gedeeld en hebben de communicatie rondom het merk/organisatie veelal helpen ontwikkelen. Uw organisatie heeft ook vast veel enthousiaste klanten, koestert u ze voldoende en delen zij hun enthousiasme ook zo graag?