Onderzoek Net Promotor Score

De Net Promoter Score (NPS) is in 2003 ontwikkeld door Frederick Reichheld als een eenvoudig instrument voor het meten van klantloyaliteit. De NPS methode gaat uit van het stellen van één centrale vraag aan klanten:

Hoe waarschijnlijk is het (op een schaal van 0 tot 10) dat u ons bedrijf zou aanbevelen aan een vriend of collega?

NPS is een sterk instrument om met één cijfer, te laten zien hoe de organisatie presteert en wat het potentieel aan klantloyaliteit én omzetgroei is. Bedrijven met de hoogste NPS in hun sector groeien 2,6 keer sneller dan het sectorgemiddelde.

De NPS methode kijkt vooral vooruit en claimt daarmee voorspellende waarde te hebben ten aanzien van toekomstige winstgevende omzetgroei. De NPS vormt daarmee één kerncijfer dat aangeeft hoe goed of slecht het bedrijf presteert in vergelijking met directe concurrenten.

  • Inhoud
    Meten is weten. Een middel om te weten of uw klanten U wel aanbevelen en om te achterhalen of uw klantgerichtheid en procesverbetering acties ook daadwerkelijk effect hebben. De Net Promotor Score wordt wereldwijd veelvuldig gebruikt, waardoor de verkregen gegevens snel in perspectief te plaatsen zijn. Een eenvoudige methode waarin uw klant binnen een paar minuten aan kan geven wat hij vindt en jij snel inzicht krijgt in die zaken die er echt toe doen. En dat alles in een vragenlijst die bestaat uit maximaal 5 vragen.
  • Doel
    U ziet in een oogopslag wie uw promoters en detractors zijn waar knelpunten liggen en hoeveel promoters uw zaak al heeft. Dit geeft voldoende informatie om actie te ondernemen die leiden tot een hogere aanbeveling.
  • Praktische informatie
    De investering in twee metingen met minimaal 6 maanden tussenpose bedraagt 1.795 euro excl. BTW. U bijdrage is ca. 1 dagdeel om de gegevens aan te leveren

Disclaimer NPS: Net Promoter is a registered trademark of Satmetrix Systems Inc., Bain & Company and Fred Reichheld. (De methode mag vrij worden toegepast, vermelding van de bron is verplicht)