Klantenkaarten zijn populair – in Nederland zijn er op dit moment ongeveer 10 miljoen klantenkaarten in omloop (bron: GFK) – en hebben als doelstelling loyaliteit te vergroten. Wat gebeurt er dan, als je het tegenovergestelde doet; een deloyaliteit kaart aanbiedt? Een idee dat een aantal ondernemers in Engeland en Amerika ten uitvoering bracht.

Het kan vergeleken worden met een ouderwetse kroegentocht, echter bij deze heb je geen Bob nodig en je portemonnaie heeft ook weinig te lijden. Het geeft consument de mogelijkheid om gratis fantastische espresso’s te drinken en te vergelijken bij café’s en restaurants die op loopafstand van elkaar liggen. De aantal kaarten is beperkt dus je moet er wel snel bij zijn. Uiteindelijk is het niet alleen de kwaliteit van de espresso die wordt vergeleken, maar de consument ervaart uiteraard ook de service en de beleving van de verschillende café’s en restaurants. Na het bezoeken van alle locaties wordt de kaart weer ingeleverd met je gegevens en maak je ook nog kans op een leuke geste.

Het resultaten van deze actie zijn divers. Het brengt de mond-tot-mond reclame op gang, koffie in het algemeen wordt gepromoot (goed voor de leveranciers), de consument heeft een reden gekregen om ook eens buiten de eigen winkel te kijken, het bevordert de onderlinge concurrentie (wat goed is voor de consument), de cafe’s en restaurants kunnen een onderscheidend vermogen laten zien aan een nieuw publiek.

Uiteraard wil je als deelnemende café restaurant wil je niet door de mand vallen en wil je er meer uithalen dan de concurrent. Goede onderlinge afspraken maken met je concurrent is van belang. Zou dit ook toepasbaar zijn in andere segmenten of markten? De Bloemenshop? De Bakker? Of misschien zelfs de mobiele telefonie? Geef een reactie en ik denk graag met je mee!